THE GREAT RESIGNATION – VERHALEN ZORGEN ERVOOR DAT MENSEN BLIJVEN

Op een dag heb je een nieuwe baan. Misschien niet volgend jaar, of het jaar erop, maar ergens in het volgende decennium ben je waarschijnlijk verhuisd naar een ander bedrijf. Omdat je groeit. Nieuwe dingen over jezelf ontdekt. Zoekt naar uitdagingen die je huidige baan niet kan bieden.

Dat is hoe het nou eenmaal gaat. Wij bij 1Camera nemen deze maand afscheid van twee geweldige medewerkers. Mensen die al bijna tien jaar op grote schaal hebben bijgedragen aan 1Camera. Beiden hebben een nieuwe weg gevonden naar persoonlijke groei die ze willen verkennen. Met heel ons hart wensen we Mari en Meike het allerbeste en Paul en ik zullen nooit vergeten wat ze voor ons hebben gedaan!

The Great Resignation

Desalniettemin, wanneer mensen je bedrijf verlaten, is het altijd goed om jezelf af te vragen: wat kunnen we veranderen om ervoor te zorgen dat geweldige mensen langer willen blijven? Wereldwijd worstelen veel bedrijven momenteel met deze vraag – en misschien ook wel de jouwe – want de afgelopen maanden hebben we een opmerkelijke ontwikkeling gezien: the Great Resignation, mensen over de hele wereld die in veel grotere hoeveelheden hun baan opzeggen dan voor de pandemie.

Waarom stoppen al deze mensen? Het schijnbaar makkelijke antwoord is dat mensen op zoek zijn naar hogere lonen. Maar de realiteit is dat de meeste mensen dieper gegronde redenen hebben om te stoppen. Ze zijn misschien op zoek naar een baan die minder druk of meer vervulling met zich meebrengt, of ze zoeken misschien een dieper gevoel van waardering, maar velen van hen zullen ook merken dat hun beslissing wordt gedreven door een verlangen naar meer verbinding. Want juist tijdens een enorme omwenteling als een pandemie beginnen mensen na te denken over hun leven en vragen zich af: is mijn huidige baan de beste besteding van mijn tijd en talenten? Voel ik me nog steeds verbonden met de dingen die ik doe nu mijn werk grotendeels op afstand is? En sluiten de waarden van mijn werkgever aan bij mijn persoonlijke waarden? Ik weet zeker dat je jezelf deze vragen ook hebt gesteld.

Het sleutelwoord daar is waarden, een woord dat we veel gebruiken in een zakelijke context, maar ook een woord dat zo veel gebruikt wordt dat het bijna betekenisloos wordt. Zijn het echt die lijst met drie of vier principes die elk bedrijf op zijn website heeft staan? Of zit er meer achter?

Hoe waarden worden uitgedrukt

Het antwoord komt uit de wereld van storytelling. In een goed verhaal wordt de ware aard van een persoon – hun karakter – onthuld wanneer die persoon onder druk een belangrijke beslissing moet nemen, wanneer er veel op het spel staat. Wat je op dat moeilijke moment doet, is waar je echt voor staat: een oprechte uitdrukking van waarden.

Dat is precies wat er momenteel over de hele wereld gebeurt. De pandemie zet ons allemaal onder druk, waardoor onze waarden continu worden getest. Werknemers worden onder druk gezet om na te denken over hun levenskeuzes: wil ik dit leven, deze baan, of is er een beter leven voor mij? Maar ook werkgevers worden getest: hoe blijf ik verbonden met mijn werknemers die vooral op afstand werken? Hoe kan ik ze helpen omgaan met de stress en chaos van het moeten werken met hun kinderen een slaapkamerdeur verder? En hoe toon ik mijn waardering aan medewerkers die ik misschien maar één keer per dag zie in een snelle Teams-vergadering?

De antwoorden op die vragen – de echte uitdrukking van uw bedrijfswaarden – is wat werknemers doet besluiten om te blijven of te stoppen. Want door gedeelde waarden voelen we ons met elkaar verbonden. En als we ons verbonden voelen, voelen we de behoefte om bij elkaar te blijven.

Verbinden op een emotioneel niveau

Dus hoe communiceer je die bedrijfswaarden eerlijk aan al je collega’s? Dit is moeilijk, zo niet onmogelijk, door ze gewoon op uw website te vermelden. Het is een sociaal proces, er komt intimiteit bij kijken, je hebt te maken met menselijke emoties. Het probleem is alleen: persoonlijk contact schaalt niet zo goed.

Dat is waar de kracht van storytelling weer te hulp schiet. Want storytelling is in feite een middel om waarden aan anderen over te brengen. Misschien is de oudste vorm van verhalen vertellen, het delen van verhalen rond het kampvuur, niet alleen een manier om mensen te informeren over gevaarlijke roofdieren of goede jachtgebieden, het is in de eerste plaats een methode om een ​​sociale groep te doordringen van gedeelde waarden, om ervoor te zorgen dat we allemaal hetzelfde idee hebben over wat de juiste en verkeerde keuzes zijn in bepaalde moeilijke situaties, wat goed en slecht gedrag is binnen onze groep.

Film, als medium voor het vertellen van verhalen, werkt precies zo. Het is een hulpmiddel om met anderen in contact te komen door gedeelde waarden over te brengen. Een film die mensen laat zien die de waarden belichamen die je wilt uiten, kan buitengewoon krachtig zijn – omdat het op een emotioneel, persoonlijk niveau contact maakt met mensen. Een goed voorbeeld van hoe onze opdrachtgevers de kracht van video herkennen, zijn alle interne kerstfilms die we dit jaar hebben gemaakt. Bijvoorbeeld een film die we maakten voor het KPN TDO-team, waarin een nieuwe medewerker uit India haar nieuwe baan probeert te navigeren, terwijl ze op afstand werkt en in een ander land woont, vechtend tegen eenzaamheid en onzekerheden die maar al te herkenbaar zijn in het tijdperk van Corona .

De kern van dit verhaal zijn mensen die keuzes maken op basis van hun waarden. Deze waarden zijn misschien niet helemaal in lijn met de bedrijfswaarden die je op de website van KPN kunt vinden, maar ze zijn de emotionele en verhalende vertaling van de bedrijfscultuur. Het verhaal is bedoeld om de harten van de teamleden te raken, maar ook om hen een gevoel van sociale verbondenheid te laten ervaren. Naar het bedrijf, naar hun collega’s. Het achterliggende doel is om KPN TDO-medewerkers het gevoel te geven dat hun waarden overeenkomen met die van hun werkgever. *

Een ander voorbeeld is deze kerstboodschap die we voor DSM maakten: hun Co-CEO’s voelden de behoefte aan verbinding, en meer specifiek, de drang om persoonlijk contact te zoeken en te verbinden. Samen maakten we een parodie op die beroemde scene uit Love Actually, je weet wel, die met de kaarten, om een ​​visuele metafoor te creëren voor verbinding op afstand..

Een voorbeeld zonder kerstthema ten slotte, is deze film die we voor Heineken maakten, toen hun voormalige CEO Jean-François van Boxmeer het bedrijf verliet na 36 jaar, gefilmd midden in de lockdown. De wonderlijke ironie van deze film is dat hij de ware waarden van het bedrijf – waarom mensen blijven – tot uitdrukking brengt door iemand te laten zien die heeft besloten te vertrekken.

Deze drie voorbeelden maken deel uit van een trend die wij als 1Camera zien: bedrijven worden zich meer bewust van het belang van interne communicatie en gebruiken dat besef om interne films te maken die verrukken en inspireren, als een manier om de band tussen medewerkers en het bedrijf te versterken. Het is een effectieve manier om een ​​gemeenschappelijk gevoel te creëren tussen collega’s die elkaar tegenwoordig zelden persoonlijk ontmoeten.

Tips voor jouw verhaal

Verhalen zoals de genoemde voorbeelden – persoonlijke, hartverwarmende verhalen die oprechte uitingen zijn van gedeelde waarden – kunnen ook over jouw organisatie worden verteld. Maar het kost tijd en energie om zo’n verhaal te vinden en in de juiste vorm te vertellen. Hier zijn enkele van mijn tips om je op weg te helpen op die reis. En neem gerust contact met me op als je wilt dat 1Camera je gids is.

  1. Begin met na te denken over je hoofdpersoon: een echte of fictieve persoon in je organisatie die het hart van je verhaal zal zijn. Het moet iemand zijn waar je kijkers empathie voor kunnen voelen. Wil je dat die persoon een manager, een klant of een lopende bandwerker is?
  2. Wanneer je een verhaal opbouwt, moet je ervoor zorgen dat je hoofdpersoon echte uitdagingen heeft om te overwinnen. Strijd, grote beslissingen en uithoudingsvermogen zijn essentieel voor drama.
  3. Een gebrekkig hoofdpersonage werkt het beste: door de obstakels te overwinnen die het verhaal op de weg van het hoofdpersonage plaatst, wordt het personage uitgedaagd om hun aangeboren gebreken of zwakheden te overwinnen om een ​​beter persoon te worden of iets over zichzelf te leren en voor het publiek om -plaatsvervangend – ook te leren en te groeien.
  4. Durf moedig te zijn. Schrik niet terug voor de rauwe realiteit. Een geweldig verhaal heeft kwetsbare, pijnlijke en negatieve elementen, want het echte leven heeft die elementen ook en als verhalen niet zijn zoals het echte leven, dan zijn ze niet relevant. Onderzoek is de enige manier om erachter te komen wat deze ware realiteit is en om clichés en pseudo-realiteit te vermijden. True storytelling is niet voor risicomijdend en angsthazen!
  5. Werk samen met mensen die zich inzetten om het hart en de ziel van uw organisatie te begrijpen, niet alleen de lijst met bedrijfswaarden op uw website te lezen.

– Jasper

 

*Aangezien de film voor KPN TDO alleen voor interne communicatiedoeleinden is, kunnen we deze helaas niet op onze website tonen.

You may also like

A new day | FrieslandCampina

A new day | FrieslandCampina

Stel je voor dat je nu een jonge boer bent. Stel je de moeilijke keuzes voor die je moet maken over je toekomst en de verantwoordelijkheid die je op je neemt. Is het dat allemaal waard? Nederlands grootste zuivelcoöperatie FrieslandCampina viert haar 150-jarige...

Ørsted documentaires

Ørsted documentaires

Kan Nederland volledig op groene energie draaien? En kunnen nieuwe windparken op zee hand in hand gaan met de natuur? Deze twee vragen staan centraal in de twee korte documentaires die we samen met het Deense energiebedrijf Ørsted hebben gemaakt. In de documentaire...

Art awards – Nationale Nederlanden

Art awards – Nationale Nederlanden

Dit jaar is er weer een nieuwe editie van de NN Art Awards en de Publieksprijs tijdens Art Rotterdam. Samen hebben wij 4 portretfilms gemaakt van de genomineerde kunstenaars. Vier verschillende talenten waarbij we in elke film hun unieke karakter en eigen stijl door...