Onze Film Categorieën Uitgelegd

Bij 1Camera maken we erg graag films. In de afgelopen 13 jaar zijn we experts geworden in filmproductie en hebben we ons in het bijzonder gespecialiseerd in bedrijfsfilms. Deze bedrijfsfilms kunnen worden gebruikt om mensen binnen organisaties met elkaar te verbinden, om een trotsheid voor het bedrijf te creëren, maar daarnaast kunnen ze ook voor externe communicatie worden gebruikt, om een bewustzijn of begrip over uw bedrijf te creëren bij (potentiële) klanten. Er zijn velen soorten bedrijfsfilms en ze kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt. In dit artikel leggen we uit wat de verschillende soorten films zijn die we maken en voor welke doeleinden ze kunnen worden gebruikt.  

Jaarverslag-films
Een jaarverslag-film laat uw kwartaal- of jaarverslag tot leven komen met aansprekend beeldmateriaal. Het is een format dat in wezen een informatie doeleinde heeft (in tegenstelling tot een emotioneel doeleinde) omdat het dieper ingaat op de actualiteit van uw bedrijf.  

Een jaarverslag-film bestaat meestal uit de CEO van het bedrijf of een ander persoon met een bepaalde specialiteit, die de hoogtepunten van de afgelopen periode en de aandachtspunten voor de komende periode presenteert. De presentator spreekt de kijker vaak direct aan door in de lens te praten en zo de kijker recht in de ogen te kijken. De B-roll is meestal de op een na belangrijkste bron van content, bijvoorbeeld wanneer de CEO gefilmd wordt in zijn/haar natuurlijke omgeving/werkplek.  

categories_annual report film Leaseplan

 

VIEW EXAMPLES

 

Case films
Een casefilm is de beste manier om een prestatie te vieren, hetzij in materiële vorm (een product, een gebouw, enz.), hetzij in immateriële vorm (een campagne, een dienst, een cultuur). De casefilm is een rechttoe rechtaan format, dat het simpel houdt en zich concentreert op één case om een groter punt te illustreren. 

Het wordt breed toegepast op alle gebieden van bedrijfscommunicatie, zoals duurzaamheid, marketing en werving gerelateerde communicatie. Casefilms dienen ook heel goed als ‘hub-content’ in een hero-hub-hygiene-contentstrategie. Gewoonlijk maken casefilms deel uit van een serie, waarbij meerdere cases aan elkaar worden gekoppeld die hetzelfde punt maken: de uitmuntendheid van het bedrijf en zijn producten, of bijvoorbeeld -op een hoger niveau- de geldigheid van zijn ‘purpose’. Case-films zijn een belangrijk onderdeel van elke grotere video content familie/bibliotheek. Als zodanig bieden ze een sterke lange termijn-waarde door het vastleggen van bedrijfsprestaties die niemand zal vergeten.

 

 

VIEW EXAMPLES

CEO & Leiderschapsfilms
Een CEO & Leiderschapsfilm maakt van wat de spreken te zeggen heeft iets moois om te zien met professionele, duidelijke videoverklaringen. Dit type film staat veel verschillende film- en verteltechnieken toe, zolang ze maar bijdragen aan het creëren van een algemeen beeld van de persoon. Het kan bijvoorbeeld een fictief verhaal zijn, een interview, een komedie of een afscheids- of welkomstfilm. Wat het beste werkt om uw boodschap over te brengen.  

Een CEO & Leiderschapsfilm is vooral geschikt voor interne communicatiedoeleinden, omdat het een goede manier is om een boodschap uit te dragen en bedrijfstrots te creëren.    

 

VIEW EXAMPLES

 

Klant testimonials 
Een klant testimonial of klantgetuigenis-film helpt potentiële klanten te overtuigen door de ervaringen van bestaande klanten te laten zien. Het laat klanten zien die uw producten of diensten gebruiken en laat zien hoe deze hen hebben geholpen met hun bedrijf. Het een vrij format, in de zin dat het ruimte biedt voor veel verschillende stijlen en technieken.  

Gewoonlijk maken klantgetuigenis-films deel uit van een serie, waarbij meerdere cases worden samengevoegd die een soortgelijk punt maken (de uitmuntendheid van het bedrijf of de validiteit van haar producten of diensten), of zelfs deel uitmaken van een grotere familie/bibliotheek met videocontent.  

client testimonial film

 

VIEW EXAMPLES

 

Komedie
Met een komedie kan je veel sympathie opwekken bij het publiek, vanwege de humor en nuchterheid die erin is verwerkt. Bovendien is het creëren van een lach bij het publiek een minstens zo krachtige emotionele ervaring als een traan in het oog brengen. Een komedie is een geweldige manier om een imago op te bouwen of sympathie op te wekken voor een boodschap, een persoon of een organisatie.  

Door het universeel vermakelijke karakter is het een format dat een zeer breed (zowel intern als extern) publiek aanspreekt.  

 

VIEW EXAMPLES

 

Commercials 
Met commercials kunt u iets vertellen over uw organisatie en een sterke impact hebben bij een zeer uiteenlopend publiek. Het doel is vaak om naamsbekendheid en awareness te creëren of een bepaalde conversie te realiseren. De uitdaging is om je boodschap in een korte tijd, vaak 30 tot 40 seconden, over te brengen. Een commercial laat veel film- en verteltechnieken toe, zolang ze bijdragen aan het creëren van een algemeen beeld van het bedrijf of de producten en diensten die het aanbiedt.  

 Met een commercial streven we naar een emotionele impact door gebruik te maken van true storytelling. Dit zal een positieve invloed hebben op de geloofwaardigheid, sympathie, relevantie en dus de algehele retentie en effectiviteit van de boodschap.  

categories-Commercial_nha

 

VIEW EXAMPLES

 

Documentaires
Een documentaire is een waargebeurd verhaal, verteld door de hoofdpersoon, of vastgelegd terwijl de gebeurtenissen zich ontvouwen. Een documentaire vertelt een niet-fictief, feitelijk verhaal en biedt een geweldige manier om een zeer intieme en persoonlijke ervaring voor de kijker te creëren. In een documentaire wordt een groter geheel meestal geïllustreerd door een kleiner anekdotisch verhaal.  

Behalve dat het op feiten is gebaseerd, is een documentaire een relatief onbeperkt format, dat meerdere mediavormen en met name langere lengtes toelaat. Een documentaire kan bestaan uit interviews, maar is meestal ook sterk afhankelijk van het verhaal binnen de B-roll, in welk geval de crew vaak een ‘vlieg op de muur’ is naarmate de gebeurtenissen zich ontvouwen. Een documentair format is geweldig om een verhaal op een zeer genuanceerde en evenwichtige manier te vertellen en de kijker een betekenisvolle, levensechte, emotionele ervaring te geven. Een documentaire trekt de kijker naar binnen en houdt de focus voor een langere periode vast, waardoor de afzender een rijk en gedetailleerd verhaal kan vertellen.  

categories-documentary_friesland campina

 

VIEW EXAMPLES

 

Evenement rapportages
Een evenement rapportage is een film die een samenvatting geeft van de inhoud of sfeer van een evenement dat heeft plaatsgevonden. Het volgt meestal de chronologie van het evenement zelf (van begin tot eind) en belicht dingen die plaatsvonden tijdens het evenement, mensen of sprekers die aanwezig waren en interessante locaties. Een event rapportage kan korte interviews bevatten die de belangrijkste inhoud van het evenement benadrukken, maar het kan ook alleen actie en de sfeer van het evenement laten zien. 

Event rapportages stellen hun kijkers in staat om het evenement opnieuw te beleven voor het geval ze er waren, een glimp op te vangen voor degenen die er niet waren en kunnen ook worden gebruikt voor promotie van de volgende editie van het evenement. 

categories-event report films_coca cola

 

VIEW EXAMPLES

 

Mood films
Met een moodfilm of sfeerfilm maak je verbinding met nieuwe en bestaande klanten met een visueel boeiende film die de identiteit van je merk vastlegt. Het doel is niet alleen om mensen te informeren, maar tevens om ze te inspireren: om een wow-effect te creëren. Het is ofwel een verzameling geweldige, filmische beelden die zijn bewerkt tot een voice-over die nauw verband houdt met het bedrijfsdoel of de missieverklaring, of het is gewoon een verzameling geweldige, filmische beelden die verband houden met het bedrijf, afgerond met de bedrijfsslogan en het logo. Een moodfilm houdt het kort en bondig en is de perfecte opener voor op een website of voor bij een presentatie.  

Een corporate moodfilm is ook zeer geschikt voor interne communicatiedoeleinden, omdat het een goede manier is om een ​​boodschap uit te dragen en een trotsheid voor het bedrijf te creëren.  

 

VIEW EXAMPLES

 

Portret films
Een portretfilm maakt uw organisatie herkenbaar door de verhalen te laten zien van mensen die deel uitmaken van, of verwant zijn aan uw organisatie. Het richt zich op één persoon en houdt het vertellen van verhalen dicht bij die persoon. Een portretfilm vertelt een niet-fictief, feitelijk verhaal en biedt een geweldige manier om een ​​zeer intieme en persoonlijke ervaring voor de kijker te creëren. 

In een portretfilm wordt een groter geheel meestal geïllustreerd door een kleiner anekdotisch verhaal. Een portretfilm kan bestaan ​​uit interviews, maar leunt meestal ook sterk op het verhaal binnen de B-roll. Een portretfilm is geweldig om op een zeer genuanceerde en evenwichtige manier een verhaal te vertellen en de kijker een betekenisvolle, levensechte, emotionele ervaring te geven. 

categories-portret film

VIEW EXAMPLES

 

Product films
Een productfilm geeft de kijker een indruk van wat voor soort producten of diensten het bedrijf aanbiedt. Het is een promotie- of uitlegfilm die een product of dienst of ‘verkoopt’, of uitleg geeft hoe het werkt door de kenmerken ervan te tonen. Het wordt gedaan op de beste manier die bewegende beelden toelaten. Het is een heel vrij format, in die zin dat het ruimte laat voor veel verschillende stijlen en technieken. 

Productfilms zijn bijzonder geschikt voor externe communicatiedoeleinden. Ze worden vaak gebruikt voor online marketing, het plaatsen op websites en sociale media en voor e-commerce. 

VIEW EXAMPLES

 

Purpose films 
Als u op zoek bent naar emotioneel meeslepende storytelling, dan hoeft u niet verder te zoeken. Een purposefilm tilt uw bedrijfsfilm naar een hoger niveau met boeiende, prachtig geschoten verhalen. Een purposefilm zal iets inspirerends, iets herkenbaars, maar bovenal iets verbindends hebben: het zal de kijkers verbinden zowel met elkaar als met uw bedrijf. Het vermenselijkt uw bedrijf en laat zien wat het hogere doel is dat uw bedrijf nastreeft. Het zal de kijker raken en iets laten voelen, maar het zal ze ook openstellen voor uw boodschap. En het beste hiervan: het is een film die ze willen delen.  

Purposefilms zijn bedoeld als ‘hero’ films, en om ‘die ene film’ te zijn die iedereen deelt en nog vele jaren over zal praten: ze zijn een lange termijn investering. Extern werkt dit format erg goed, maar ook intern zijn purposefilms een geweldige manier om bedrijfstrots te creëren. 

VIEW EXAMPLES

 

Wervings films
Een wervingsfilm geeft inzicht in hoe het er in een organisatie aan toe gaat en helpt bij het managen van verwachtingen voor toekomstige medewerkers. Het toont de sfeer, de cultuur en de kernwaarden van deze organisatie. 

 Een wervingsfilm laat vaak één of een kleine groep medewerkers zien en vertelt hun verhalen achter het werken bij deze organisaties. Het tonen van hun motivatie, hun ambities en hoe het werk in hun dagelijks leven past. Een wervingsfilm is een vrij format, in die zin dat er ruimte is voor veel verschillende stijlen en technieken. 

VIEW EXAMPLES

 

You may also like

A new day | FrieslandCampina

A new day | FrieslandCampina

Stel je voor dat je nu een jonge boer bent. Stel je de moeilijke keuzes voor die je moet maken over je toekomst en de verantwoordelijkheid die je op je neemt. Is het dat allemaal waard? Nederlands grootste zuivelcoöperatie FrieslandCampina viert haar 150-jarige...

Ørsted documentaires

Ørsted documentaires

Kan Nederland volledig op groene energie draaien? En kunnen nieuwe windparken op zee hand in hand gaan met de natuur? Deze twee vragen staan centraal in de twee korte documentaires die we samen met het Deense energiebedrijf Ørsted hebben gemaakt. In de documentaire...

Art awards – Nationale Nederlanden

Art awards – Nationale Nederlanden

Dit jaar is er weer een nieuwe editie van de NN Art Awards en de Publieksprijs tijdens Art Rotterdam. Samen hebben wij 4 portretfilms gemaakt van de genomineerde kunstenaars. Vier verschillende talenten waarbij we in elke film hun unieke karakter en eigen stijl door...